Vil tale Kongsvingerregionens sak

Den nye fylkeskommunen Innlandet dekker et areal som er større enn Danmark. Avtroppende ordfører i Kongsvinger Sjur Strand ønsker å forsvare Kongsvingerregionens interesser, med spesielt fokus på arbeidsplasser og næringsutvikling.

Sjur Strand vil tale Kongsvinger-regionens sak i Innlandet fylkeskommune.

– Etter å ha jobbet med Kongsvingerregionen i noen år mener jeg tiden er inne for å bidra i Innlandet fylkeskommune. Nå tror jeg ikke at alt havner rundt Mjøsa, men vi må likevel være til stede og kjempe utkantens sak, sier Sjur Strand.

Avtroppende ordfører i Kongsvinger er på en sjuendeplass på valglistene. Innlandet Arbeiderparti har et mål om tusen nye arbeideplasser i året, og mange av dem bør komme i Kongsvinger-regionen.

– Arbeidsplasser og næringsutvikling vil stå høyt på min prioritetsliste. Samtidig må vi få til bedre samhandling mellom regionene i det store fylket, slik vi samhandler mellom kommunene i vår region. Vi har gode erfaringer med å få til mer når vi står sammen.

Kollektivtilbud, infrastruktur og utdanning er viktige kampsaker.

– Vi trenger et nært forhold til Oslo og Øvre Romerike, for eksempel for å få Kongsvingerbanen til å legge turen innom Gardermoen før Oslo. Den må også gå raskere, oftere og med bedre kapasitet. Vi må ruste opp fylkesveiene, og sørge for at Innlandet et bredt representert med fagkontorer også i vår regionen. Så må vi sluttføre utbyggingen av bredbånd og ikke minst sørge for at den nye fylkeskommunen blir en god samarbeidspartner slik at alle som mangler grunnutdanning skal få et tilpasset opplegg, understreker Strand.