Skolemat gir gode resultater

I 2016 vedtok kommunestyret et pilotprosjekt med skolefrokost/grøt i ungdomsskolene hver dag, med en kostnadsramme på 300 000 kr. Det har ført til at flere elever spiser frokost, men det har også gitt andre positive resultater.

Skolemat i ungdomsskolen har ført til at flere elever spiser frokost, men det har også gitt andre positive resultater.

– Det har kommet mange gode tilbakemeldinger fra elever, personale og rektorene i ungdomsskolen, og det samsvarer godt med erfaringene fra ulike forskningsprosjekter og fra andre kommuner som har gjennomført tilsvarende tiltak, forteller ordførerkandidat Elin Såheim Bjørkli.

Alle ungdomsskolene i Kongsvinger har innført grøt. Skolene har ulike forutsetninger når det gjelder kjøkkenfasiliteter, kantineplass, kantinemedarbeidere og mulighet for å holde kantina åpen tidlig på morgenen og har derfor tilpasset tilbudet til egne elever. Kostnadene har samlet ligger på omkring 400 000 kroner i året. Kongsvinger Arbeiderparti går til valg på å tilby alle barn i kommunale skoler et skolemåltid hver dag.

– Det åpenbare er at læringsmiljøet blir bedre når elevene har fått i seg et måltid. Samtidig har skolene fått en ny arena for relasjonsbygging, og det møter opp elever som vi vet normalt sett ikke spiser frokost.

Mat på skolen er et effektivt grep for bedre folkehelse og bedre læring. Sunn skolemat gir bedre konsentrasjon, kan forbedre skoleresultatene og skaper fellesskap ved at alle elever samles rundt et felles måltid. Et sted mellom 12 og 18 prosent av elevene har benyttet seg av tilbudet. Det viser at det nytter å brukes skolen som en arena for å utjevne sosiale og økonomiske forskjeller.

– Tilbakemeldinger fra elevene viser at dette gir mindre stress, økt trygghet og mer sosial aktivitet. Vi har også fått tilbakemeldinger på at det har spredt seg en sunnere holdning til mat, og det er viktig. I dagens samfunn er jo nettopp dårlige matvaner en viktig årsak til mange helseplager, og hvis skolemat kan bidra til å motvirke dette er beløpet som blir brukt en svært god investering, sier Såheim Bjørkli.

Les mer om vår politikk innen oppvekst og udanning

Les også: