Satsing på skytebane ga resultater

I juni 2018 besluttet regjeringen å fjerne bachelorutdanningen til politihøyskolen på Sæter. Da var Arbeiderpartiet allerede godt i gang med å sikre og styrke et godt etter- og videreutdanningstilbud for politi fra hele landet.

Politihøygskolen har over årene etablert et omfattende anlegg på Sæter.

Politihøgskolens utdanningssenter på Sæter er viktig for Kongsvinger-regionen.

Gode utdanningsinstitusjoner er avgjørende for Kongsvinger-regionen. Knut Storberget åpnet Politihøgskolens utdanningssenter i Kongsvinger i 2009, da med en bachelorutdanning som ble vedtatt lagt ned i fjor. Anlegget er likevel mer travelt enn noen sinne.

– Siden infrastrukturen var bygd opp over tid på Kongsvinger var det fornuftig å fylle opp med nye aktiviteter. I dag er Sæter et veldig rasjonelt anlegg, med både øvingshus og skytebane kort vei fra overnatting og kantine. Det gjør at vi kan drive effektiv etter- og videreutdanning av våre folk, forteller avdelingsleder Magnar Mingsås ved Politihøgskolen.

Kongsvinger Arbeiderparti fremmet i 2017 en sak om utvikling av Politihøgskolen på Sæter, med etablering av blant annet skyteanlegg og landingsplass for helikopter. De viktigste punktene ble vedtatt med støtte fra Senterpartiet, SV, Miljøpartiet og KrF. Investeringen er delvis finansiert med tilskudd fra Politihøgskolen og delvis gjennom låneopptak. I februar 2019 ble den unike skytebanen åpnet, og det er gjort en avtale om leie fram til 2030, der staten fullfinansierer investeringen Kongsvinger har gjort. Brukerne kommer først og fremst fra Politihøgskolen, men også fra andre grener i politiet. (Saken fortsetter under bildet).

I denne bygningen er det to 360 graders skytebaner.

I denne bygningen er det to 360-graders skytebaner.

– For oss er det viktig å utnytte kapasiteten vi har og få mest mulig ut av pengene. Det gjelder alle anleggene våre. Utdanningssenteret på Kongsvinger har stort potensial, og vi kan ta i mot brukere også utenfra politiet, eller fra andre land.

Anlegget omfatter innendørs bygård for skarp trening, treningshaller, kjørebane, kantine og overnatting for 244 personer. Her kan politiet og andre trene i realistiske omgivelser, skyte, kjøre med bil og lande med helikopter døgnet rundt, året rundt.

– Kongsvinger kommune med ordføreren i spissen har vært veldig enkle å samarbeide med, og har levert til avtalt pris og tid. De har all grunn til å være stolte av det de har fått til på Sæter, sier Mingsås.

Vi går til valg på å gjøre Sæter til et enda bedre studiested for etter- og videreutdanning

Les også: – Fantastisk sted for utdanning (Glåmdalen, 25. februar 2019)