Bilde av Elin Såheim Bjørkli, påtroppende ordfører for Arbeiderpartiet. Eirik Ross, påtroppende varaordfører for Pensjonistpartiet. Torunn Arnesen, Rødt og Mimmi Sørli-Bolneset, SV.

Samarbeidsplattform for kommunestyreperioden 2023 - 2027

- mellom AP, PP, SV og R i Kongsvinger

På valgkvelden 11. september så vi at vi som har utgjort opposisjon i fire år, hadde mulighet til å danne posisjon sammen de neste fire årene. Vi har samarbeidet bra i opposisjon og det var et godt grunnlag for videre samtaler. Denne kvelden signerte vi på en avtale om at vi hadde til hensikt å danne en samarbeidsplattform i kommunestyret kommende periode. De neste dagene satte vi oss ned, snakket oss gjennom et felles verdigrunnlag, politiske saker og samarbeidsformer.

Posisjoner ble fordelt slik:

• Ordfører: Elin Såheim Bjørkli, Arbeiderpartiet
  • Varaordfører: Eirik Ross, Pensjonistpartiet
  • Komiteleder Miljø og Samfunn: Arbeiderpartiet
  • Komiteleder Helse og mestring: Rødt
  • Komiteleder Oppvekst og læring: Arbeiderpartiet
  • Planutvalgsleder: Arbeiderpartiet
  • Formannskapet har to fra AP, to fra PP og en fra SV på faste plasser

Fra kommunestyreperioden 2019-2023 har vi sett tydelig hva som kan komme av uforutsette hendelser; pandemi, krig i Europa og dyrtid. Dette preger også hvordan vi har lagt opp vår samarbeidsplattform:

• Vi har vært opptatt av å ha en plattform som står seg over tid og ha et verdigrunnlag som er førende for hvordan vi jobber.
  • Vi har skrevet opp noen politiske saker, men den er ikke uttømmende. I tillegg har partiene egne saker i sine programmer som det er både viktig, og riktig, å jobbe for i perioden
  • Hvordan vi samarbeider i perioden, har fått et eget avsnitt. Det er viktig for oss å kunne ha takhøyde for ulike synspunkter og synliggjøre dette i kommunens styringsorganer.

Arbeiderpartiet, Pensjonistpartiet, SV og Rødt har inngått en samarbeidsavtale for kommunestyreperioden 2023-2027. Kongsvinger, 19. september 2023