Kultur er hvem vi er

Kongsvinger Arbeiderparti ønsker en økt satsing på kultur, identitet og historie. Vi må legge til rette for ungdommen, bidra til at de som ønsker å leve av kultur har gode rammevilkår og videreutvikle vår unike historie og identitet.

Thomas Aarbakke, Emma Birgitte Ovlien og Henrik Rosager under Byfesten 2019 på Byscenen. De har alle gått på Kulturskolen og øver også på «Huset». Foto: Geir Manshaus.

Kongsvinger har fostret mange kunstnere som har markert seg nasjonalt og internasjonalt, samtidig som vi har et svært aktivt lokalt kulturliv der profesjonelle og amatører drar lasset sammen. Vi har også en helt unik historie vi forvalter, både på Festningen i Øvrebyen og på Finnskogen. Vi ser at stadig flere også bygger næring rundt denne ressurser, og det kan bli viktige arbeidsplasser for regionen vår.

Kulturen skal være for alle, både utøvere og brukere, den skal være rimelig og favne bredt. Derfor må kommunen legge til rette både for å utøve og oppleve alle typer kultur, og derfor må kulturen finansieres både gjennom private og offentlige midler. Kongsvinger Arbeiderparti ønsker en allsidig kultur i kommunen. Det er med på å bryte ned barrierer og skaper nye og sterkere fellesskap. Det innebærer også at vi må utarbeide en helhetlig kulturpolitikk.

Her er noen av tiltakene som er gjennomført 2015-2019:

• Utviklet en kulturskole som gir et kvalitativt godt tilbud og økt rammene slik at de kan ta inn flere elever og tilby opplæring i flere fag
  • Økt bemanning og støtte til fritidsklubben
  • Tilskudd til etablering av barne- og ungdomskorps i 2017
  • Støttet flere lokalhistoriske bokutgivelser som «Byen Vår – Gamle Kongsvinger», «Den are sida» og «Den store Glemmeboken»
  • Støttet et bredt kulturtilbud som Kulturkollektivet, Festningsspillet, Glåmdal Jazzklubb, Nye Kvekua, Glåmdal Kammerkor, Atelier Austmarka, Kongsvinger kunstforening,  Vinger Mekk & Moro og Vinger Blues og Rock klubb
  • Støttet Foreningen Årringer og det suksessfulle spelet «Årringer» på Austmarka, basert på bøkene til Yvonne Andersen
  • Inspirert nye kunstnere gjennom å støtte blant annet Skriveglede Kongsvinger og «Huset»
  • Støttet prosjektet «Erik Werenskiolds eventyrlige verden», som har store planer om å gjøre en av våre mest kjente kunstnere mer tilgjengelig på Kongsvinger festning
  • Flombelysning Kongsvinger Festning
  • Sommerjobb som gatemusikanter for ungdom ble en stor suksess, med besøk blant annet på aldershjem og i barnehager

Kongsvinger festning har et stort potensial for kulturbasert næring. Kommunen må være med og tilrettelegge for aktiviteter der. Foto: Lars Ovlien.

Vi må utvikle Kongsvinger som en motor for kulturlivet i regionen, og vi skal være en drivkraft i samarbeidet på tvers av kommunegrensene. Teater i Glåmdal er en viktig fanebærer for denne tanken med sin målrettede satsing på lokal identitet og lokale kunstnere, og vi skal fortsette å støtte dem og andre som bidrar til fokus på vår identitet og kultur.

Kongsvinger Arbeiderparti vil

• Jobbe for at flere kan utvikle kulturbasert næring i Kongsvinger og legge til rette for flere arbeidsplasser basert på kommunens unike kultur og historie
  • Være en aktiv pådriver for utviklingen av festningen og Øvrebyen
  • Kulturskolen skal være et rimelig tilbud til alle og tilby opplæring i alle kunstarter