Det haster med å få barna ut fra Moria-leiren og til tryggere omgivelser. Foto: Ververidis Vasilis.

Evakuer barna fra Moria nå!

Situasjonen i Moria er uholdbar, kritisk og prekær. Fra å være et transittland videre inn i Europa, har Hellas blitt et varig bosted for titusenvis av flyktninger. 20 000 mennesker bor i dag i en leir som er bygget for adskillig færre, og antallet øker dag for dag.

Flyktninger har over lengre perioder levd under svært kummerlige kår i de greske leirene, som er overbelastet og ikke har kapasitet til å ta imot nye store grupper flyktninger. Hjelpeorganisasjonene forteller om grusomme forhold for barna som bor i leiren, og det haster med å få dem ut fra leiren og til tryggere omgivelser.

Det bør nå være Norges klare oppdrag å vise solidaritet, og regjeringen må gå foran og sørge for å ta imot flere av disse barna nå. Samtidig bør Norge være en pådriver for at menneskerettighetene overholdes i europeiske flyktningeleirer, og at barns grunnleggende behov blir dekket. Statsministeren og utenriksministeren må i tillegg bidra til å finne en felles europeisk løsning på flyktningsituasjonen på de greske øyene.

Kongsvinger Arbeiderparti ser at situasjonen i Moria er uholdbar, og vi forventer at vår egen stortingsgruppe sørger for at det blir flertall for å hjelpe disse barna. Arbeiderpartiet står for solidaritet. Vi skal tenke på disse barna som våre egne barn. All vår politikk, også flyktningpolitikken, skal gjennomsyres av våre kjerneverdier; frihet, likhet og solidaritet. Vi finner oss ikke i en flyktningpolitikk uten medmenneskelighet.

Kongsvinger Arbeiderparti