En anleggsarbeider står sidevendt mot kamera, i bakgrunnen ser vi heisekraner og hus. Foto: Øivind Haug

Arbeid og næringsliv

- vår vei til suksess

Det viktigste målet for Kongsvinger Arbeiderparti er å jobbe for økt sysselsetting og verdiskapning i Kongsvingerregionen. Dette må skje gjennom et tett samarbeid med næringsliv, utdanningsinstitusjoner, offentlige etater, sentrale- og lokale myndigheter og nabokommunene. Samarbeid vil gjøre det mulig å skape velfungerende klynger der lokal kunnskap, ekspertise og ressurser står sentralt og løfter utviklingen i hele Kongsvingerregionen. Vi må ha en aktiv næringspolitikk for å skape verdier til fellesskapet. Kongsvinger trenger flere arbeidsplasser, og vi trenger å få flere ut i arbeid.

• Vi vil bidra til å skape flere arbeidsplasser i en grønn og framtidsrettet industri. Kongsvingerregionen er Norges grønne hjerte! Vi vil jobbe for å styrke og utnytte regionens potensial i det grønne skiftet.
  • Vi skal ha tilstrekkelig med tilgjengelige næringsarealer og tilfredsstillende infrastruktur
  • Vi vil bidra til flere etableringer og gi lokale gründere veiledning, opplæring og støtte.
  • Vi vil bidra til at Kongsvingerregionen blir et attraktivt turistreisemål der vi trekker fram våre gode sider, som f.eks. Kongsvinger festning med Øvrebyen, friluftsliv, Finnskogen m.m.
  • Kongsvinger kommune skal være en imøtekommende vertskommune for de virksomhetene vi allerede har og jobbe for at flere skal etablere seg.
  • Fortsette det gode samarbeidet med Klosser Innovasjon for vekst og utvikling, som med sin kompetanse er en pådriver og inspirator for næringsliv i Kongsvingerregionen og Innlandet.
  • Gode utdanningsinstitusjoner er avgjørende for Kongsvingerregionen.
  • Vi skal bidra til å styrke Høgskolesenteret i Kongsvinger og være med på å støtte opp under det nyetablerte forskningssenteret. Dette er av essensiell betydning for hele Kongsvingerregionen, og den grønne omstillingen.
  • Vil jobbe videre med å sikre og styrke et godt etter- og videreutdanningstilbud på Politihøgskolen i Kongsvinger og opprettholde et tett samarbeid.
  • Bidra til at flere velger yrkesfag slik at næringsliv og industri har riktig og tilstrekkelig kompetanse. Tilbudet må også være tilpasset arbeidslivets behov. Det må jobbes parallelt med å sikre at kommunene i regionen tilbyr nok lærlingeplasser.
  • Vi skal bruke og støtte egne bedrifter med sysselsettingstiltak for svake og vanskeligstilte, f.eks Ny vekst og kompetanse.
  • Kongsvinger er en stor jord- og skogbrukskommune og vi ønsker å styrke en grønn og fremtidsrettet jordbruksnæring, vern av matjord og lokal matproduksjon.
En snekker står med hammeren klar. Foto: Øivind Haug

Er du enig med Kongsvinger Arbeiderparti om Arbeid og næringsliv?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker